Tohmajärven kunta järjesti kuntalaiskyselyn toimenpiteistä taloustilanteen parantamiseksi. Kantaa toimenpiteisiin pystyi ottamaan 27.11. saakka.
Alla on yhteenveto kuntalaiskyselyn tuloksista. Vastauksia kuntalaiskyselyyn tuli 278 kuntalaiselta.
Arviointiasteikko oli numeerinen, 1-6, 1 = täysin eri mieltä, 5 = täysin samaa mieltä), 6 EOS (en osaa sanoa).
1. Vauvaperhetuen maksamisesta luopuminen jakaa mielipiteitä: 42 % kannattaa, mutta 48 % vastustaa. Ehdotusta pidetään säästökeinona, mutta sen perheisiin kohdistuvia vaikutuksia kritisoidaan.
2. Työllisyysavustusten pienentäminen yrityksille ja yhdistyksille saa maltillista vastustusta (53 %). Toimenpiteen nähdään vaikuttavan erityisesti paikalliseen työllisyyteen.
3. Kokouskulujen karsiminen ja etäkokousmalliin siirtyminen saa vahvaa kannatusta (70 %). Vastaajat pitävät säästöjä tärkeämpänä kuin mahdollisia käsittelynopeuden viivästyksiä.
4. Ikäihmisten digineuvonnan lakkauttaminen saa osittaista kannatusta (56 %). Palvelua pidetään tarpeellisena, mutta sen järjestämisen yhdistysten kautta nähdään riittävänä.
5. Henkilöstön työhyvinvoinnin kustannusten karsiminen herättää laajaa vastustusta (60 %). Henkilöstön jaksamisen tukemista pidetään tärkeänä.
6. Perusopetuksen tarjonnan supistaminen kohtaa voimakasta vastustusta (62 %). Valinnaisaineiden vähentämistä ja ryhmäkokojen kasvattamista pidetään haitallisena opetukselle.
7. Kerhotarjonnan vähentäminen koulupäivän yhteydessä saa osittaista tukea (55 %). Kerhotoiminnan merkitys lasten vapaa-ajalle ja kehitykselle nousee vastustajien perusteluissa.
8. Ei-lakisääteisistä aamu- ja välipaloista luopuminen jakaa mielipiteitä tasaisesti: 48 % kannattaa ja 45 % vastustaa. Kannattajat korostavat säästöjä, kun taas vastustajat pitävät palvelua tärkeänä oppilaiden hyvinvoinnille.
9. Koulujen hallinnon tiivistäminen saa vahvaa kannatusta (68 %). Moni näkee hallinnollisten kustannusten vähentämisen järkevänä ratkaisuna.
10. Tikkalan koulun luokkien 5–6 siirtäminen Maiju Lassilan kouluun saa osittaista kannatusta (52 %). Ehdotusta pidetään logistisesti perusteltuna, mutta osa kokee koulumatkojen kasvavan liikaa.
11. Sivistyksen Suakkunat -julkaisun jakelusta luopuminen saa laajaa tukea (73 %). Verkkotiedotus ja jakelu kirjastoissa ja kaupoissa nähdään riittävinä vaihtoehtoina.
12. Sivistyksen Suakkunat -julkaisusta luopuminen kokonaan saa selkeää kannatusta (78 %). Vastaajat pitävät verkkotiedotusta ja vaihtoehtoisia jakelutapoja riittävinä.
13. Kirjastoautopalvelun lakkauttaminen jakaa mielipiteitä: 62 % kannattaa, mutta 27 % vastustaa. Keskittäminen kirjastopalveluihin koetaan säästökeinona, mutta osa pitää palvelua tärkeänä haja-asutusalueilla.
14. Liikuntapaikkojen kunnossapidon karsinta kohtaa merkittävää vastustusta (54 %). Monet kokevat liikuntapaikkojen huollon tärkeänä yhteisön hyvinvoinnille.
15. Liikuntapaikkaverkon supistaminen saa maltillista kannatusta (40 %), mutta enemmistö (50 %) vastustaa. Huollettavien paikkojen vähentämistä pidetään vaikutuksiltaan kielteisenä.
16. Liikuntapaikkamaksujen korottaminen jakaa mielipiteitä tasaisesti: 45 % kannattaa, kun taas 40 % vastustaa. Monet näkevät maksujen korotukset perusteltuina, mutta pelkäävät niiden kohtuuttomuutta tietyille ryhmille.
17. Varhaiskasvatusryhmien vähentäminen saa voimakasta vastustusta (55 %). Tämä toimenpide koetaan lasten ja perheiden palvelujen heikentämisenä.
18. Musiikkiopiston oppilaspaikkojen vähentäminen herättää laajaa vastustusta (60 %). Huoli nuorten mahdollisuuksien rajoittumisesta on keskeinen perustelu.
19. Yleisten alueiden siisteystason vähentäminen hyväksytään osittain (52 % kannattaa), mutta vastustusta esiintyy (40 %). Ehdotus nähdään lievempänä säästökeinona.
20. Aurausten ja talvikunnossapidon vähentäminen jakaa mielipiteitä: 45 % kannattaa ja 48 % vastustaa. Tämä toimenpide koetaan erityisen ongelmalliseksi maaseudulla.
21. Katuvalaistuksen käyttöajan rajoittaminen kohtaa enemmän vastustusta (54 %) kuin kannatusta (38 %). Monille katuvalaistus on tärkeä turvallisuuden ja viihtyisyyden kannalta.
22. Yksityistieavustusten pienentäminen saa enemmän vastustusta (50 %) kuin kannatusta (42 %). Ehdotus koetaan ongelmalliseksi haja-asutusalueilla.
23. Metsätilojen myynti talouden parantamiseksi saa vahvaa kannatusta (63 %). Tätä ehdotusta pidetään konkreettisena ja vähiten vaikutuksia arjen palveluihin tuottavana.
________________________________________
Yleinen yhteenveto:
Palveluiden leikkaamista koskevat ehdotukset, kuten perusopetuksen supistaminen, työhyvinvoinnin kustannusten karsiminen ja kerhotarjonnan vähentäminen, herättävät suurinta vastustusta. Toisaalta hallinnon tehostamista, kokouskulujen karsimista ja Sivistyksen Suakkunat -julkaisun jakelusta luopumista kannatetaan laajasti.
Ehdotukset, jotka koskevat palvelujen supistamista (varhaiskasvatus, musiikkiopisto, liikuntapaikkojen kunnossapito), herättävät laajinta vastustusta. Sen sijaan ehdotukset, jotka kohdistuvat tiedotuksen muuttamiseen (Sivistyksen Suakkunat) tai taloudellisiin resursseihin (metsätilojen myynti), saavat selkeimmin kannatusta. Useissa kysymyksissä mielipiteet jakautuvat tasaisesti, mikä heijastaa epävarmuutta ja näkemyseroja palvelutason säilyttämisestä ja ehdotusten vaikutuksista.
AVOVASTAUKSET: Yleiset teemat ja näkökulmat:
1. Kunnan palveluiden turvaaminen:
- Useat vastaajat korostivat lasten, nuorten ja lapsiperheiden palveluiden, kuten varhaiskasvatuksen, koulutuksen ja harrastusmahdollisuuksien, säilyttämistä. Tikkalan koulu ja päiväkoti nousivat erityisesti esille palveluina, joiden säilyttämistä pidettiin tärkeänä kunnan vetovoimaisuuden ja asukasluvun kannalta.
- Eläkeläisten palveluiden, kuten liikuntamahdollisuuksien, alhaisten uimahallimaksujen ja kirjastoauton, nähtiin edistävän hyvinvointia ja vähentävän terveydenhuollon kustannuksia pitkällä aikavälillä.
2. Hallinnon ja henkilöstön kulujen vähentäminen:
- Moni ehdotti kunnan hallinnosta ja johtotehtävistä leikkaamista, virkojen yhdistämistä ja kokouspalkkioiden pienentämistä. Kriittisiä huomioita esitettiin myös siitä, että hallinnon tiivistämistä ei ole tarkasteltu riittävästi ja/tai lomautuksia ja/tai irtisanomisia ei ole hyödynnetty.
3. Kunnan taloudellinen kestävyys:
- Useat vastaajat painottivat, että säästöjä on etsittävä pitkäkestoisista ratkaisuista, kuten kiinteistöjen ja metsien hallinnasta. Metsätilojen myyntiin suhtauduttiin varauksella, koska se nähdään kertaluontoisena tulona.
- Veroprosentin nostaminen jakoi mielipiteitä: jotkut näkivät sen välttämättömänä, toiset pitivät sitä uhkana kunnan houkuttelevuudelle.
4. Palveluiden priorisointi:
- Vastaajat korostivat lakisääteisten palveluiden turvaamista ja peräänkuuluttivat kuntalaisille tärkeiden palveluiden, kuten liikuntapaikkojen kunnossapidon, varhaiskasvatuksen ja koulujen, säilyttämistä.
- Sen sijaan kansalaisopiston, pienempien liikuntapaikkojen ja muiden "ylimääräisten" toimintojen karsimista ehdotettiin mahdollisina säästökohteina.
5. Syrjäseutujen huomioiminen:
- Syrjäkylien palveluiden, kuten katuvalojen ja kirjastoauton, säilyttämistä pidettiin tärkeänä, koska niiden poistaminen koetaan epätasa-arvoiseksi ja syrjäseutujen näivettämiseksi.
- Useissa kommenteissa kritisoitiin keskittyviä palveluita ja vedottiin tasapuolisuuteen.
Johtopäätökset:
Kuntalaiset arvostavat palveluiden laatua ja saavutettavuutta, erityisesti lasten, nuorten ja syrjäseutujen osalta. Säästöjen toivotaan kohdistuvan ensisijaisesti hallintoon, ei asukkaille kriittisiin palveluihin. Kunnan tulevaisuudelle toivotaan aktiivista kehittämistä ja vetovoiman parantamista sen sijaan, että palveluita karsitaan lyhytnäköisesti.